Yengeç Konserveleme Gemisi

Yengeç Konserveleme Gemisi

Kobayaşi Takici (小林多喜二) Çeviri: Devrim Çetin Güven
ISBN: 978-605-314-283-6
1.Baskı - 2018

21. yüzyılın eşiğini geçeli henüz 8 yıl olmuştu ki Japonya’da mucizevi bir gelişme yaşandı. Geçen yüzyılın ilk yarısında, daha somut bir ifadeyle 1929’da yayımlanmış bir proletarya edebiyatı eseri “yeniden keşfedildi”.

İlk 16 sayfa için tıklayın.

 
9,00 TL
12,00 TL

Kitap Hakkında

 “Hey, cehenneme gidiyoz lan!

İki balıkçı güvertenin küpeştesine yaslanmış vaziyette, sümüklü böcek misali sırtını germiş, denizi kucaklayan Hakodate kentinin caddelerine bakıyordu. Balıkçılardan biri dibine kadar soğurduğu, neredeyse parmaklarını yakacak izmariti balgamıyla birlikte denize savurdu. Sarma sigara bir soytarı gibi taklalar attı, geminin yan cephesinden sekerek suya düştü. Adamın tüm bedeninden, insanın burnunun direğini kıran bir içki kokusu geliyordu. 

21. yüzyılın eşiğini geçeli henüz 8 yıl olmuştu ki Japonya’da mucizevi bir gelişme yaşandı. Geçen yüzyılın ilk yarısında, daha somut bir ifadeyle 1929’da yayımlanmış bir proletarya (işçi sınıfı) edebiyatı eseri “yeniden keşfedildi”. Neredeyse 80 yaşında olan bu eser o kadar müthiş bir enerjiye ve canlılığa sahipti ki muazzam bir ilgi gördü, yazarı Kobayaşi Takici (1903-33) adeta 21. yüzyıl Japon edebiyatı mozaiğinin önemli bir parçası gibi düşünülür oldu. Bir süredir üzerine örtülen “ölü toprağı”nı silkip “yeniden doğarak”, “bir kez daha ayağa kalkan” bu eserin adı Yengeç Konserveleme Gemisi’ydi...

Künye

Yazar Hakkında

Kobayaşi Takici (小林多喜二)

13 Ekim 1903’te Akita Vilayeti’nin Şimokavazoi köyünde doğdu. Ailesi ekonomik nedenlerle yazar henüz 4 yaşındayken Hokkaido Adası’nın Otaru kentine göç etmek zorunda kaldı. 1924’te Otaru Ticaret Yüksekokulu’ndan mezun oldu ve Hokkaido Sömürge Bankası’nda çalışmaya başladı. Öğrencilik yıllarında dönemin ünlü yazarı Şiga Naoya’dan ve proletarya edebiyatından etkilenerek kaleme aldığı öykülerini muhtelif dergilere gönderdi. Mücadele Bayrağı dergisinde yayımlanan “15 Mart 1928” (1928) ve Yengeç Konserveleme Gemisi (1929) başlıklı eserleri muazzam bir ilgi gördü ve Takici Japon proletarya edebiyatının en gözde yazarlarından biri haline geldi. “Gaip Toprak Ağası” (“Fuzai Cinuşi”, 「不在地主」, 1930) adlı öyküsü neşredildikten sonra bankadaki görevine son verildi. Bunun üzerine Tokyo’ya gitti ve siyasi faaliyetlere odaklandı. Başlığı sonradan öykünün kadın kahramanına atıfla “Yasuko” olarak değiştirilecek olan “Yeni Kadının Portresi” (“Şincosei Katagi”, 「新女性気質」, 1931) ve ölümünden sonra yayımlanan “Bir Partilinin Hayatı” (“Tōseikatsuşa”, 「党生活者」, 1933) gibi tefrika metinleriyle Japon kültür dünyasında yepyeni rüzgârlar estirdi. Daima radikal siyasetin kalbinde yer alan Takici Japonya Proletarya Yazarları Birliği Genel Sekreterliği’ni yürütürken 1931 sonbaharında Japonya’nın Mançurya’yı işgali üzerine, bu emperyalist yayılmacılığa karşı çıktı, o zamanlar yasadışı olan Japonya Komünist Partisi’ne üye oldu. 1932 Mart’ında, kendisinin de aktif rol aldığı Japonya Proletarya Kültür Konfederasyonu’na yönelik büyük sindirme operasyonları esnasında direniş faaliyetlerini yer altında sürdürdü. 20 Şubat 1933’te Tokkō addedilen Özel Yüksek Polis Birimi’nce tutuklandı. Gördüğü ağır işkenceler sonucunda hayatını kaybetti. Cesedine otopsi yapılması engellendi ve ölüm nedeni “kalp krizi” olarak açıklandı. Tokkō polisi yazarın cenazesinde, merasimin yapıldığı mekânı basarak birçok kişiyi tutukladı. 1930 ve 40’lardaki tüm unutturma girişimlerine rağmen, Yengeç Konserveleme Gemisi’nin başı çektiği eserlerinin özgünlüğü ve dinamizmiyle belli kritik dönemlerde yeniden keşfedilen Kobayaşi Takici günümüzde ulusal sınırları aşarak dünya proletarya edebiyatının en müstesna yazarlarından biri haline gelmiştir. 


Klasik

Klasik dizisinin tüm kitaplarını görmek için tıklayınız.