Erkek Akıl

99,00

“Akılcılık hayaleti”nin izini sürmeye devam ediyoruz. Daha önce Akla Veda, Zen ve Motosiklet Bakım Sanatı, İktisadi Aklın Eleştirisi, Tarih ve Tin gibi kitapları yayımlayarak başlattığımız hakim Akıl paradigmasının eleştirilerek

Barkod: 9789755390833 Dizi: İnceleme

Stokta

Açıklama

“Akılcılık hayaleti”nin izini sürmeye devam ediyoruz. Daha önce Akla Veda, Zen ve Motosiklet Bakım Sanatı, İktisadi Aklın Eleştirisi, Tarih ve Tin gibi kitapları yayımlayarak başlattığımız hakim Akıl paradigmasının eleştirilerek dönüştürülmesi uğraşına canalıcı önemde katkıda bulunan bir kitap Erkek Akıl. Yayımlanmasından kısa bir süre sonra feminist düşüncenin klasiklerinden biri konumuna yerleşmiş, hacmiyle kıyaslanamayacak ölçüde önemli bir çalışma… Bu kez odak, verili Akıl ideallerinin cinsiyetçiliği üzerinde. Bireylerin zihinlerini birbirinden ayıran olumsal tarihi koşulları aşan, herkesin paylaştığı bir Akıl özlemi, Batı’nın felsefi mirasının, ahlaki ve siyasi ideallerinin temellerinde yatar. İşte Lloyd, Platon’dan Descartes’a, Kant ve Hegel’den Sartre’a kadar bir dizi düşünürü ele alarak bu Akıl ideallerinin tarihsel olarak kadınlığı dışladığı ve kadınlığın kendisinin de böylesi bir dışlama süreci yoluyla oluşturulduğunu belirtiyor. Ona göre, rasyonel bilgi her zaman kadınla eşleştirilen doğa güçlerinin bir tür aşılması, dönüştürülmesi veya kontrol altına alınması olarak; kadınlık da onun aştığı, tahakküm altına aldığı şey olarak anlaşılmıştır. Kadın-erkek ayrımı felsefe geleneğinde bir değer ölçütü olarak iş görmüştür. Bu gelenekte erkeklik, düşüncenin açık ve kesin, kadınlık ise muğlak ve belirsiz biçimleriyle ilişkilendirilmiş; etkin, belirlenmiş ve düzenli “form”u temsil eden erkeğe karşı, kadın edilgen, belirlenmemiş ve düzensiz “madde”yi temsil etmiştir. Bu geleneğin akıl kavrayışlarının erkeksiliği, bütün bunları talihsiz metaforlar olarak görüp bir kenara atarak giderilemez. Bu metaforlar akıl yürütme biçimlerini oluşturucu niteliktedir.

Lloyd çözümün akla kadınsı bir alternatif geliştirmek ya da aklın kadınsılaştırması olmadığını vurgular. Aklın soğuk ve soyut karakterine karşı duyguların sıcaklığının, evrensellik iddialarına karşı kadınların kişisel ve tikel olana gösterdikleri özenin çıkarılmasının bir işe yaramak şöyle dursun, bizatihi bu baskıcı geleneğin önemli bir bileşenini pekiştireceğini ileri sürer. Ona göre Akla yöneltilen bu eleştiriler Batı felsefe geleneğindeki çok eski bir damarla süreklilik içindedir ve bu damarın temel kaygısı da miras alınmış Akıl ideallerinin derin yapılarını düşünümsel bilinç düzeyine çıkarmaktır.

Felsefeyi, felsefenin içinde kalarak eleştirmenin nasıl mümkün olduğunu merak eden ve düşünme biçimlerine nüfuz etmiş cinsiyetçilikle kolaya kaçmadan mücadele etmek isteyenlere…

Künye

Marka

Yayın No

160

Dizi

Dizi No

83

Orijinal Adı

Man of Reason

Yazar

Çevirmen

Yayıma Hazırlayan

Son Okuma

Kapak Tasarım

Dizgi

Sayfa Sayısı

176

Boyut

13 x 19,5 cm

Baskı

2

Basım Yeri

İstanbul

Yayım Tarihi

Yazar

Genevieve Lloyd

1941 doğumlu, Avustralyalı feminist filozof ve yazar. University of Sydney ve Somerville College, Oxford’da felsefeüzerine çalıştı. Doktorasını 1973 yılında “Time and Tense” çalışmasıyla tamamladı.1967’den 1987’ye kadar, 20 yıl boyunca Australian National University’de dersler verdi. 1984’te, 20. yüzyılın feminist düşüncesini derinden etki-leyen ünlü eseri The Man of Reason: “Male” and “Female”in Western Philosophy [Erkek Akıl: Batı Felsefesinde “Erkek” ve “Kadın”] yayımlandı. 1987’de University of New South Wales, felsefe bölümü kürsüsü başkanlığına Avustralyalı ilk kadın felsefe profesörü olarak atandı. YAPITLARI: The Man of Reason (1984; Erkek Akıl); Beingin Time. Selves and Narrators in Philosophy and Literature (1993); Roudledge Philosophy to Spinoza and the Ethics(1996); Collective Imaginings: Spinoza, Past and Present (1996); Moira Gatens ile birlikte; Spinoza: Critical Assessments (2001); Feminism and History of Philosophy (2002)ve Providence Lost (2008).

0