Annem

Stokta yok

45,00

“Kötülüğün metafizikçisi” olarak bilinen romancı, denemeci, felsefeci Georges Bataille’ın her biri bir başyapıt olan iki romanı ile üç öyküsünü bir arada sunuyoruz. Bataille’ın erotizmi yücelttiği; şiddet, iktidar ve ölümü

Barkod: 9789755394282 Dizi: Yeraltı Edebiyatı

Stokta yok

Açıklama

“Kötülüğün metafizikçisi” olarak bilinen romancı, denemeci, felsefeci Georges Bataille’ın her biri bir başyapıt olan iki romanı ile üç öyküsünü bir arada sunuyoruz. Bataille’ın erotizmi yücelttiği; şiddet, iktidar ve ölümü dehşet verici bir bütünlük içinde sunduğu; cinsellikle ruhaniliği harmanladığı beş büyük yapıt:Madam Edwarda, Göğün Mavisi, Annem, Ölü Adam ve Gözün Öyküsü.M. Foucault, P. Sollers ve J. Derrida’yı derinden etkileyen, yapıtları Foucault tarafından “yüzyılın en önemli yapıtları arasında” sayılan Bataille, bu roman ve öykülerinde düşünce âlemini aşıp kendinden geçme arzusuyla, fanilikle sınırlı olmayan yüce bir hayatı gözler önüne serme hedefinin peşine düşüyor. Bataille’ı cinsellik, ölüm ve müstehcenliğin gizilgücü ilgilendiriyor. O, geleneksel edebiyatı reddetmiş; entelektüel, sanatsal ve dinsel etkinliğin nihai hedefinin, mantıklı bireyin şiddet dolu, aşkın bir paylaşım eyleminde yok edilmesi olduğuna kanaat getirmiştir. Karakterlerinin libertaryen yaşam tarzları, cinselliklerini açıkça yaşamaları, yoğun deneyimler aracılığıyla aşkınlık arayışından başka bir şey değildir. Pornografi onun gözünde, kendi sürrealist deneyleri için bir araçtır.Burjuva ahlâkına karşı erotizmi, mantıklıya karşı mantıksızı, kapitalizmin sınırlamalarına karşı aşırılığı, konformizme karşı itaatsizliği savunan Bataille’ın yapıtları okuru cesaret isteyen bir okuma serüvenine davet ediyor.20. Yüzyılın bu yüzyıla aktardığı en önemli isimlerden Bataille’ın cinselliğe getirdiği büyük açılımın boyutları henüz aşılabilmiş değil; hatta, kimi düşünürlere göre yeterince anlaşılmış da değil. Aslına bakılırsa Bataille, bu yapıtlarında cinselliği değil, erotizmi ele alıyordu.Kuramsal sayılacak çalışmalarında iki kavram arasındaki farkı belirtmişti: Erotizm, zihinsel bir şeydi ve bu yanıyla cinsellikten ayrılıyordu. Ama Bataille’ın üstünde durduğu temel sorunsal arzuydu. Daima iğrenç olanla Hegelci diyalektik içinde bir arada duran arzu. Kaldı ki, Bataille’da her kavram karşıtıyla birlikteydi: Yaşam ölümle, özgürlük yasakla, uygarlık ilkellikle iç içeydi ve erotizm tüm bunların kesişim noktasıydı. Bugün bütün bu olgular, beden politikaları ve o da iktidar bağlamında tartışılıyorsa hepsinin altında Bataille’ın yapıtlarının bulunduğunu söylemek ne yanlış ne de fazla….Hasan Bülent Kahraman

Künye

Yayın No

432

Dizi

Dizi No

21

Yazar

Orijinal Adı

Ma Mere

Çevirmen

Yayıma Hazırlayan

Son Okuma

Yazar

Georges Bataille

1897’de Fransa Billom’da doğdu, 1962’de Orléans’da öldü. Genç yaşta gizemciliğe eğilim gösterdi; Hegel, Nietzsche ve Heidegger’den etkilendi ve kısa bir süre gerçeküstücülüğe yöneldi. Documents (1928), Acéphale (1937), Critique (1936) adlı dergileri çıkardı; “Collège de sociologie”nin çalışmalarını yönetti (1937-1939). Sanat ve edebiyat (Lascaux, ou la Naissance de l’art [Lascaux ya da Sanatın Doğuşu], 1955; Edebiyat ve Kötülük [la Littérature et le mal, 1957]) ile bunların toplum ve sanatçıyla olan ilişkileri üstüne düşünceleri onu şu sonuca götürdü: Sanatçı aslında bir çilekeştir fakat ters yönde işleyen bu çile, insanı bütün nimetlerden el çekmeye değil, tam tersine bütün yasakları, özellikle de iki büyük yasağı, yani şehveti ve ölümü aşmaya götürür. Bu yasaklardan birincisi olan şehveti şu kitaplarında ele aldı: Gözün Öyküsü (l’Histoire de l’œil), 1928; Anus solaire (Güneş Anüs), 1931; Madame Edwarda, 1941; Rahip C. (l’Abbé C.), 1950; Göğün Mavisi (le Bleu du ciel), 1957; Erotizm (l’Érotisme), 1957. Ölümü incelediği kitabı ise Eros’un Gözyaşları (Les larmes d’Éros), 1961; bu sanat anlayışında, zevk ile “katlanılmaz”ın birleştiği her an, bir iç deneyimin varabileceği son ve tek noktadır bu alandaki kitapları da şunlardır: İç Deney (l’Expérience intérieure), 1943; Lanetli Pay (la Part maudite), 1949. Tüm eserleri 1972’de Foucault’un da desteğiyle basıldı. Bataille, siyasal kimliğiyle de ön saflarda yer aldı; 1935 yılında Halk Cephesi döneminde devrimci aydınlarla oluşan bir Karşı Saldırı” grubu oluşturdu. Grupta dönemin ünlü yazarları André Breton, Paul Eluard, Maurice Heine, Pierre Klossowski, Benjamin Péret de yer alıyordu. Faşistlerin Nietzsche’yi yanlış yorumladıklarını ve bozduklarını ortaya koydu. Bütün çalışmalarında psikanaliz ve diyalektik materyalizmin yöntemlerinden yararlandı.

0