Kobayaşi Takici (小林多喜二)

13 Ekim 1903’te Akita Vilayeti’nin Şimokavazoi köyünde doğdu. Ailesi ekonomik nedenlerle yazar henüz 4 yaşındayken Hokkaido Adası’nın Otaru kentine göç etmek zorunda kaldı. 1924’te Otaru Ticaret Yüksekokulu’ndan mezun oldu ve Hokkaido Sömürge Bankası’nda çalışmaya başladı. Öğrencilik yıllarında dönemin ünlü yazarı Şiga Naoya’dan ve proletarya edebiyatından etkilenerek kaleme aldığı öykülerini muhtelif dergilere gönderdi. Mücadele Bayrağı dergisinde yayımlanan “15 Mart 1928” (1928) ve Yengeç Konserveleme Gemisi (1929) başlıklı eserleri muazzam bir ilgi gördü ve Takici Japon proletarya edebiyatının en gözde yazarlarından biri haline geldi. “Gaip Toprak Ağası” (“Fuzai Cinuşi”, 「不在地主」, 1930) adlı öyküsü neşredildikten sonra bankadaki görevine son verildi. Bunun üzerine Tokyo’ya gitti ve siyasi faaliyetlere odaklandı. Başlığı sonradan öykünün kadın kahramanına atıfla “Yasuko” olarak değiştirilecek olan “Yeni Kadının Portresi” (“Şincosei Katagi”, 「新女性気質」, 1931) ve ölümünden sonra yayımlanan “Bir Partilinin Hayatı” (“Tōseikatsuşa”, 「党生活者」, 1933) gibi tefrika metinleriyle Japon kültür dünyasında yepyeni rüzgârlar estirdi. Daima radikal siyasetin kalbinde yer alan Takici Japonya Proletarya Yazarları Birliği Genel Sekreterliği’ni yürütürken 1931 sonbaharında Japonya’nın Mançurya’yı işgali üzerine, bu emperyalist yayılmacılığa karşı çıktı, o zamanlar yasadışı olan Japonya Komünist Partisi’ne üye oldu. 1932 Mart’ında, kendisinin de aktif rol aldığı Japonya Proletarya Kültür Konfederasyonu’na yönelik büyük sindirme operasyonları esnasında direniş faaliyetlerini yer altında sürdürdü. 20 Şubat 1933’te Tokkō addedilen Özel Yüksek Polis Birimi’nce tutuklandı. Gördüğü ağır işkenceler sonucunda hayatını kaybetti. Cesedine otopsi yapılması engellendi ve ölüm nedeni “kalp krizi” olarak açıklandı. Tokkō polisi yazarın cenazesinde, merasimin yapıldığı mekânı basarak birçok kişiyi tutukladı. 1930 ve 40’lardaki tüm unutturma girişimlerine rağmen, Yengeç Konserveleme Gemisi’nin başı çektiği eserlerinin özgünlüğü ve dinamizmiyle belli kritik dönemlerde yeniden keşfedilen Kobayaşi Takici günümüzde ulusal sınırları aşarak dünya proletarya edebiyatının en müstesna yazarlarından biri haline gelmiştir. 

Yazdığı Kitaplar