Caz Kitabı

333,00

Artık çığırından çıkan “seyretme kültürü” karşısında “duyma” ile yeni bir ilişki kurulması gereğinden yola çıkan Joachim E. Berend, kitabının hedefini “başlangıcından bugüne kadar tüm cazı kapsamak” olarak koyuyor. Çoğu

Barkod: 9789755392981 Dizi: Ağır Kitaplar

Stokta

Açıklama

Artık çığırından çıkan “seyretme kültürü” karşısında “duyma” ile yeni bir ilişki kurulması gereğinden yola çıkan Joachim E. Berend, kitabının hedefini “başlangıcından bugüne kadar tüm cazı kapsamak” olarak koyuyor. Çoğu müzik eleştirmemlerinin tersine tek bir stil üzerinde yoğunlaşmıyor; bilgisini, sadece bir tür müzikle duygusal ilişkiye girerek geliştirmek yerine duyguyu ve bilgiyi sürekli sınamak, sorgulamak ve yenilemek gerektiğine inanarak ragtime’den postmodern caza kadar tüm akım ve stilleri, solistleri, grupları armonik cazı kadar günümüzün elektronik müziğine de saygı duyuyor; elektronik tınıların cazdan rhythm-blueas’a, rock’tan pop’a tüm müzik stillerini etkilemesini modern insanın duyum ihtiyacının da elektronikleşmesinin göstergesi olarak görüyor; ve görüşünün kanıtlarının “…bunun, toplumun bütün katmanlarını, bütün sınıfları kesen bir gelişme olmasında; kenar mahallelerden gettolara, entelektüel dünyanın müzik festivallerine kadar…” yayılmasında buluyor. Ayrıca hem incelediği dönemlerin hem de cazın yaratıcısı olan siyahların toplumsal gerçeklerini göz önünde tutarak yapıyor bu incelemeyi. “Modern iletişim toplumunda bilgi inanılmaz bir hızla yayılırken ülkeler ve kültürler arasındaki mesafe de giderek azalıyor; müzisyenler sürekli farklı tınılar, melodiler, gürültüler ve seslerle ‘müzikal bilgi bombardımanı’ altında yaşıyorlar. Etkilenmek kaçınılmazdır, hepsini dinliyoruz” diyen ünlü bir caz ustasından alıntı yaparak cazı evrensel bir çerçeveye oturtuyor. Cazın yazarı büyüleyen yanı, hem bir kolektifin hem de bireyin müziği oluşu. “Aynı anda her ikisi de olabilmesi cazın özüne dair çok şey anlatır,” diyor ve ekliyor: “Bu özellik cazın modern insanın sosyal durumunu anlatan özgünlüğüdür.” Bu müzik tarzını yüzyılın manevi değerleri arasında görmek gerektiğine, “cazın insanlığı”nın pek çok caz ustası tarafından paylaşıldığına dikkat çekerek, “Eğer bu kitabın sayfalarında böyle bir şey hissediliyorsa mutlu olurum” diyor. İlk baskısı 1953’te üç yüz sayfa olarak yapılan kitap, tüm dünyada gördüğü büyük ilgi sayesinde onlarca kez basıldı ve her baskıda gelişerek bugün beş yüz sayfayı aştı. Hemen tüm dillere çevrilen bu başyapıtı Türkiyeli müzikseverlerin de ilgiyle okuyacağına inanıyoruz…”Yüzyılımızda, duymanın mucizesine Berendt kadar nüfuz etmiş hiç kimse yoktur.” Dük Arnold Keyserling”Berendt, yeni sorular sormayı ve eskimiş cevaplarla yetinmemeyi başaracak insanlara seslenir.” Ander Ritti”Yapıtlarına ve bu yapıtların yazarına hayranlık duyuyorum; dinlemenin büyüsünün bizi evrenin çekirdeğine yaklaştırdığına dair kanaatlerimi doğrulayan bir gönül dostu Berendt.” Yehudi Menuhin

Künye

Yayın No

375

Dizi

Dizi No

12

Yazar

Orijinal Adı

Das Jazzbuch

Çevirmen

Yayıma Hazırlayan

Son Okuma

Yazar

Joachim E. Berendt

Joachim-Ernst Berendt 1922’de Berlin’de doğdu. Rahip olan babası Hitler’e karşı direnen Protestan Kilisesi’nin önde gelenlerindendi ve Dachau’daki toplama kampında öldü. Berendt, 1945’te Almanya’nın en büyük radyo-televizyonlarından Südwestfunk’un kurucuları arasında yer aldı. Müzik ve felsefe üzerine 33 kitabı yayımlanan yazarın eserleri 21 dile çevrildi. 1953’te ilk baskısı çıkan Caz Kitabı, iki milyonun üzerindeki satış rakamıyla halen dünyanın en çok satan müzik kitabı unvanını taşıyor; ABD’deki üniversite ve yüksekokullarda en çok okutulan caz kitabı olma niteliğini de koruyor. Berendt, 1964’ten günümüze önemli caz festivallerinden biri olan Jazzfest Berlin’in düzenleyicisidir. Dünya çapındaki ilk müzik organizasyonu olan ve ilki 1967’de Berlin’de gerçekleşen World Music Festival’ın, 1970’te Osaka Fuarı çerçevesinde düzenlenen World Jazz Festival’ın, 1972’deki Münih Olympia Jazz Festival’ın ve 1984’te New York Lincoln Center’da yapılan World Music organizasyonunun yöneticiliğini yapmıştır. Zeit gazetesinin “modern dünya müziğinin babası” olarak nitelediği Berendt’in 75. doğum günü onuruna Almanya’nın en büyük yayın kuruluşları televizyon konserleri yayımlamıştır. 1970’lerin ortalarından itibaren duymanın-dinlemenin önemi ve dünyamızın sese dayalı karakteri üzerine çalışmalarıyla öne çıktı. Bu anlamda anılması gereken önemli yapıtları şunlardır: Nada Brahma-Die Welt ist Klang (Nada Brahma- Dünya Sestir), Das dritte Ohr. Vom Hören der Welt (Üçüncü Kulak-Dünyayı Duymak), Ich höre-also bin ich (Duyuyorum; Öyleyse Varım). Ayrıca dünyanın çeşitli yerlerinde gerçekleştirdiği work-shoplar, seminer ve konferanslar da anılmalıdır. İnsanın günümüz televizyon kültürü içinde görselliği öne çıkarmasını tek taraflılık olarak değerlendirir. “Görselliğin öne çıkması bizim dünya algılayışımızı çarpıtır ve bulandırır” diyerek eski kültürlerde insanın en önemli duyusunun göz değil kulak olduğuna dikkat çeken Berendt, yaşamını 2000 yılında geçirdiği bir trafik kazasında yitirdi.

0